Vi på Nordkust har levererat en fjärrstyrd 9-tons grävmaskin med knäckbom till det LKAB-ägda bolaget Bergteamet AB. Maskinen är särskilt anpassad för tuffa underjordsmiljöer och har nyttjats vid vägtunnelprojektet Förbifart Stockholm och i Kirunagruvan.
Ett av världens största vägtunnelprojekt
E4 Förbifart Stockholm är ett omfattade mångmiljardprojekt som ska binda samman stadens norra och södra delar. Av den totalt 21 kilometer långa vägen kommer 18 att gå genom en underjordisk tunnel. Det innebär att Förbifart Stockholm vid sitt färdigställande år 2030 blir världens tredje längsta vägtunnel i närheten av stadsmiljö. 140 000 fordon beräknas nyttja tunneln varje dag.
Säkerhetsutmaningar under jord
Ett vägtunnelprojekt som Förbifart Stockholm innebär många arbetstimmar under jord, vilket också medför säkerhetsutmaningar som till exempel rasrisk vid vertikala schaktarbeten. Därför valde Bergteamet AB, en av entreprenörerna vid Förbifart Stockholm, att vända sig till Nordkust för att ta fram en produktions- och personsäker lösning.
Vår lösning
Efter utredning i samarbete med Bergteamet och olika leverantörer valde vi en 9-tons grävmaskin med knäckbom som försågs med ett nytt styrsystem för att kunna fjärrstyras. Fjärrstyrningen gör det möjligt att köra maskinen utan att sitta i hytten vilket förbättrar personsäkerheten för en del arbetsmoment. När maskinen manövreras från hytten så är operatören skyddad av en RABS-klassad explosionssäker framruta. Maskinen är även försedd med ett automatiskt släcksystem för att klara kraven för arbete under jord.
Maskinen är byggd för uppdrag under jord i gruvmiljö
Detta var vårt första steg mot en lösning med helt fjärrmanövrerade maskiner där kameror och scanners gör det möjligt att ta människan helt från maskinernas arbetsområden.
