Sommaren 2024 fick Nordkust i uppdrag av Vattenfall att ta fram en obemannad maskin för projekteringen inför återställandet av Juktans pumpkraftverk i Västerbotten. Maskinen togs fram för att frakta en fjärrstyrd undervattensfarkost (ROV) genom en 1,3 km lång osäkrad tunnel under jord.
Bakgrund till projektet
Genom åren har Sverige haft fem pumpkraftverk i drift, varav två ägts av Vattenfall. Men med tiden lades några ner, medan andra konverterades till kraftverk. Ett av de som byggdes om är Juktans pumpkraftverk. När det togs i drift 1978 var pumpkraftverket, som är beläget vid övre Umeälven, det första i sitt slag i Sverige. Det har dock sedan 90-talet använts som ett vanligt vattenkraftverk.
Idag står vattenkraften för närmare 40 procent av Sveriges sammanlagda elproduktion. Och med en ständigt ökad andel av icke reglerbar energi, såsom vind- och solkraft, ökar således behovet av reglerkraft. Ett pumpkraftverk är en särskild form av vattenkraftverk som lagrar energi i form av vatten som pumpas upp till ett vattenmagasin och kan producera elenergi när den behövs.
Svåråtkomliga tunnlar
När Juktans pumpkraftverk byggdes på 70-talet anlades ett antal transporttunnlar fram till de blivande vattentunnlarna. Dessa användes för att transportera bort allt sprängmaterial under själva tunneldrivningen.
Transporttunnlarna var varken säkrade eller beträdda sedan bygget och när Vattenfall kontaktade Nordkust stod alternativet att använda en obemannad maskin mot att säkra tunnelsystemet med bergsskrotning. Bergsskrotning är både kostsamt och resurskrävande vilket öppnade upp för att vi på Nordkust fick bygga en för uppdraget specialanpassad maskin. Den totala tunnelsträckan för uppdraget var på 1,3 kilometer under jord, med en lutning på 1:7.
Utveckling av maskinen
För att möta kraven från beställaren utvecklade vi Nordkust RV9T. Det är en specialanpassad nio tons grävmaskin med knäckbom som är fjärrstyrd och helt utan förarhytt. Maskinen är bland annat utrustad med kamerasystem och givare för att möjliggöra full kontroll av maskinens alla delar. RV9T manövreras från ett fristående och flyttbart kontrollrum där föraren sitter i en bekväm kontorsmiljö med skärmar och joystick. Just maskinen RV9T är designad för att kunna transportera tung och ömtålig utrustning samt utföra schaktning och skrotning i svåråtkomliga och riskfyllda miljöer, likt tunnlarna under Juktan.
Det sägs att en av de tuffaste miljöerna för att hantera radiosignaler är i tunnlar. Men i samarbete med Vattenfalls erfarna ingenjörer på R&D kunde vi hitta kommunikationslösningar som klarar av att fjärrstyra vår RV9T helt trådlöst i kilometerlånga tunnlar. Själva maskinen styrs via Wi-Fi-teknik där specialbyggda master används för att säkerställa kommunikationen mellan maskin och kontrollrum.



Genomförande
I oktober påbörjades körningen på plats i Juktan med schaktningsarbeten och förberedelser för att kunna transportera ned ROV:en på ett säkert sätt. Trots utmaningar med anpassning av system, kameraplacering och transportsätt kunde vi framgångsrikt sjösätta ROV:en den 17 oktober 2024 med hjälp av RV9T.
Nästa planerade del i uppdraget utförs under sommaren 2025, efter att isen som bildats i Juktans nedfartstunnel smält.
Projektet genomfördes av Nordkusts Anton Kero som tekniker och operatör samt Johan Gustafsson som har ansvarat för utvecklingen av maskinen och projektledning.
Vi på Nordkust och våra partners på Vattenfall ser stor potential i RV9T. Den kommer att, förutom tunnelprojekt, kunna nyttjas i andra riskfyllda miljöer som människor inte får tillträda.
Vi tackar Vattenfall för förtroende och ser fram emot vårt fortsatta samarbete!



Kontakta oss för samarbeten
Systemet för obemannad körning kan appliceras på de flesta maskintyper och uppdrag. Riskfyllda uppdrag som tidigare inte gick att genomföra eller var olämpliga för mänsklig närvaro, är nu möjliga att lösa med vår teknik!
Kontakta gärna Johan för att hitta lösningarna på just era unika utmaningar.
